Odrzucenie spadku w imieniu małoletniego

Zdarza się, look że pomimo daleko posuniętej staranności rodzicowi i złożenia wniosku, nie udaje się uzyskać zezwolenia Sądu na odrzucenie spadku w imieniu małoletniego dziecka w terminie sześciu miesięcy . Czy w każdym wypadku oznacza to, że małoletnie dziecko jest spadkobiercą?

Zgodnie z art. 583 k.p.c., zezwolenia na dokonanie przez rodziców czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu majątkiem dziecka sąd opiekuńczy udziela na wniosek jednego z rodziców po wysłuchaniu drugiego. O ile wniosek o wydanie przedmiotowego zezwolenia spełnia wymogi formalne, pozostaje oczekiwać na wyznaczenie terminu przez Sąd. Z oczywistych względów, wnioskujący rodzice nie mają wpływu na to, kiedy Sąd będzie badał podstawy wniosku o wyda postanowienie. Pamiętać należy, że w orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjęto, że złożenie do sądu opiekuńczego przez przedstawiciela ustawowego małoletniego spadkobiercy wniosku o wydanie zezwolenia na złożenie w jego imieniu oświadczenia o odrzuceniu spadku przerywa bieg terminu przewidzianego w art. 1015 § 1 k.c. (por. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 28 maja 2015 r. III CSK 352/14).

W uzasadnieniu cytowanego wyżej postanowienia wskazano, że konstrukcja przyjęcia spadku przez małoletniego spadkobiercę z dobrodziejstwem inwentarza wiąże się dla małoletniego i jego przedstawicieli ustawowych z licznymi trudnościami i niedogodnościami; w grę wchodzi konieczność sporządzenia spisu inwentarza oraz przedsięwzięcia różnych czynności faktycznych i prawnych dotyczących majątku spadkowego, a także uczestnictwa spadkobiercy w postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących spadku. Co ważniejsze, nikt nie może być ?zmuszony? do nabycia spadku, nawet z dobrodziejstwem inwentarza, wbrew swojej oczywistej i manifestowanej woli.

Nie jesteś pewien jak postąpić i czy dopuszczalne jest odrzucenie spadku w imieniu małoletniego dziecka? Skontaktuj się z adwokatem Agnieszką Kwapień z Kancelarii Adwokackiej w Katowicach ? tel. 32 204 22 00.