Co to jest opinia OZSS?

Opinia OZSS to opinia sporządzona przez opiniodawczy zespół sądowych specjalistów.

Z dniem 1 stycznia 2016 r., symptoms to jest z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów, nurse rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne (RODK) stały się opiniodawczymi zespołami sądowych specjalistów (OZSS). Celem ustawy jest zagwarantowanie OZSS niezależności. Jednocześnie specjaliści wchodzący w skład OZSS są zobowiązani wykonywać czynności z najwyższą starannością, bezstronnie i terminowo dochowując tajemnicy i podnosząc kwalifikacje (art. 11 ust. 1 ustawy o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów).

Zadaniem OZSS jest sporządzanie, na zlecenie sądu lub prokuratora, opinii w sprawach rodzinnych i opiekuńczych oraz w sprawach nieletnich, na podstawie przeprowadzonych badań psychologicznych, pedagogicznych lub lekarskich.

Ponadto OZSS na zlecenie sądu będą prowadziły mediacje, przeprowadzały wywiady środowiskowe w sprawach nieletnich oraz prowadziły poradnictwo specjalistyczne dla małoletnich, nieletnich i ich rodzin.

Stosownie do art. 290(1) § 1 i 2 Kodeksu postępowania cywilnego, w sprawach rodzinnych i opiekuńczych sąd może zażądać opinii opiniodawczego zespołu sądowych specjalistów. Sąd może zażądać od opiniodawczego zespołu sądowych specjalistów dodatkowych wyjaśnień bądź pisemnych, bądź ustnych przez wyznaczoną do tego osobę, może też zarządzić złożenie dodatkowej opinii przez ten sam lub inny opiniodawczy zespół sądowych specjalistów.

Dowód z opinii OZSS może być wydany np. w sprawie rodzinnej o kontakty ? w oparciu o badanie uczestników postępowania oraz dzieci, a także w oparciu o dotąd zebrany materiał dowodowy, na okoliczność: czy przy dokonaniu analizy cech osobowościowych, kompetencji rodzicielskich rodziców, dotychczasowego sposobu realizowania przez nich władzy rodzicielskiej, dotychczasowego przebiegu ich osobistej styczności z dziećmi, zasadnym jest z punktu widzenia dobra dzieci, uregulowania kontaktów w określony sposób, z jaką częstotliwością i w jakiej formie mając na względzie stanowiska stron.

Co ta zmiana będzie oznaczała, przekonamy się.

Jeżeli potrzebujesz porady prawnej w sprawie o rodzinnej, skontaktuj się z adwokatem Agnieszką Kwapień z Kancelarii Adwokackiej w Katowicach ? tel. 32 204 22 00.